FIND
#AbuDhabi
#architecture
#Archive_image
#calligraphy
#coffee
#currency
#design
#Dubai
#Featured
#FIND_ADguide
#FIND_ADguideIntro
#FIND_ADTree
#FIND_Alaa
#FIND_Alia
#FIND_AlMandi
#FIND_AlMutairi
#FIND_AncientArabia
#FIND_ArtistPortrait
#FIND_Artists
#FIND_Bianca
#FIND_BusStation
#FIND_correspondence
#FIND_Dual
#FIND_DubaiTopos
#FIND_Fadi
#FIND_Felix
#FIND_Gate
#FIND_Hala
#FIND_Hasan
#FIND_Imrana
#FIND_Maha
#FIND_Maitha
#FIND_Manal
#FIND_May
#FIND_Maya
#FIND_Mo
#FIND_Mobius
#FIND_MovingAD
#FIND_Munira
#FIND_Nasser
#FIND_Noor
#FIND_Pascal
#FIND_Rajaa
#FIND_RAKportrait
#FIND_Ramadan
#FIND_Reem
#FIND_Reversible
#FIND_Robert
#FIND_Roberto
#FIND_Rubicon
#FIND_Ruth
#FIND_Rym
#FIND_SalehPortrait
#FIND_Salem
#FIND_Samer
#FIND_Saudi
#FIND_Scholars
#FIND_Shakhbut
#FIND_Sherri
#FIND_Solertium
#FIND_SoundSteps
#FIND_stamps
#FIND_Suheyla
#FIND_UAE
#FIND_UAEchefs
#FIND_UAEobjects
#FIND_via_GCI
#FIND_via_Instagram
#FIND_via_Medium
#FIND_VoiceReclaimed
#FIND_workshops
#FIND_Yasser
#Home
#Issue_1
#Issue_2
#Issue_3
#Issue_4
#Issue_5
#Khaleej
#maps
#mountains
#NotesFromTheField
#portraits_people
#portraits_place
#RAK
#revart14
#Sharjah
#transportation
#UAE
#UAE_Art
#UAE_Film
#UAE_History
#
#
#
#
#
#1_الإصدار رقم
#2_الإصدار_رقم
#3_الإصدار_رقم
#4_الإصدار_رقم
#5_الإصدار رقم
#ابحث_آلاء
#ابحث_الأدوات_الإماراتية
#ابحث_الإمارات
#ابحث_الجزيرة_العربية_القديمة
#ابحث_السعودية
#ابحث_الفنانين
#ابحث_المطيري
#ابحث_المندي
#ابحث_باحثين
#ابحث_باسكال
#ابحث_بوابة
#ابحث_ بيانكا
#ابحث_تحريك_أبوظبي
#ابحث_حسن
#ابحث_خطى_الصوت
#ابحث_دبي_توبوس
#ابحث_دليل_أبوظبي
#ابحث_دليل_أبوظبي_مقدمة
#ابحث_رجاء
#ابحث_رمضان
#ابحث_روبرت
#ابحث_روبرتو
#ابحث_روبيكون
#ابحث_روث
#ابحث_ريم
#ابحث_ريم
#ابحث_سالم
#ابحث_سامر
# ابحث_سهيلة
#ابحث_سوليرتيوم
#ابحث_شجرة_أبوظبي
#ابحث_شخبوط
#ابحث_شيري
#ابحث_صوتي
#ابحث_صورة_الفنان
#ابحث_صورة_رأس_الخيمة
#ابحث_صورة_صالح
#ابحثـطهاةـالامارات
#ابحث_طوابع
#ابحث_عالية
#ابحث_عمرانا
#ابحث_فادي
#ابحث_فيلكس
#ابحث_مايا
#ابحث_محطة_الحافلات
#ابحث_مراسلة
#ابحث_مزدوج
#ابحث_منال
#ابحث_منيرة
#ابحث_مها
#ابحث_مو
#ابحث_موبيوس
#ابحث_مي
#ابحث_ميثاء
#ابحث_ناصر
#ابحث_نور
#ابحث_هلا
#ابحث_ورش_العمل
#ابحث_ياسر
#أبوظبي
#أرشيف_الصور
#الإمارات
# الإمارات_فيلم
#الخط
#الخليج
#الشارقة
#الصفحة الرئيسية
#العملة
#القهوة
#المميز
#تاريخ_الإمارات
#تصميم
#جبال
#خرائط
#دبي
#رأس_الخيمة
#صور_المكان
#صور_الناس
#فن_الإمارات
#ملاحظات_من_الميدان
#هندسة_معمارية
#وسائل_النقل
contributors
events
fellowships
notebook
stories
Forming Intersections and Dialogues
التراث الإماراتي في الثقافة المادية المعاصرة
Emirati Heritage in Contemporary Material Culture
كان من بين أهدافي أن أقوم بإعداد شيء ما يرتبط بالسياق المحلي المعاصر ويحافظ على صلاته بالتاريخ الإماراتي، لذا قررت أن أزور الأستوديو الخاص بمصمم الأثاث المقيم في دبي خالد الشعفار وأن أبحث في منهجه وعملياته الإبداعية. ولد خالد ونشأ في دبي ويؤمن بأهمية إعادة النظر في عناصر التراث الإماراتي في الثقافة المادية المعاصرة، وهو الأمر الغالب في العناصر الرسمية التي يختارها لتشكيل أدواته والمواد التي يوظفها مثل جلود الإبل وسعف النخيل والمنسوجات المستوردة التي تظهر جنبا إلى جنب مع خشب الساج، والرخام والفولاذ المقاوم للصدأ في عمله. يطلق خالد على إبداعاته "كائنات منبهة" لأن كل منها يحكي قصة ويكشف في الغالب عن جزء من التاريخ الإماراتي مثل عادة شبك الصيد (مثال: رف الكتب السري) أو البائع الرحال (مثال طاولة المزاد) أو ممارسة تقديم الطعام على الأرض باستخدام سجاد السارود (مثال طاولة القهوة من خشب النخيل).

كان اختيار الكائنات التي رأيتها في العرض عندما قمت بزيارة معرض السيد خالد في رأس الخور الصناعية، جزءًا من مجموعته المسماة "ديكوهاوس"، ويكشف المصمم من خلال هذه المجموعة من المنتجات وقطع الأثاث، عن حركتي تصميم عالميتين قادمتين معًا ألا وهما آرت ديكو و باوهاوس- وكلاهما حدث بالتزامن مع الآخر في عشرينيات القرن الماضي وكلهما نشأ في أوروبا. وبغض النظر عما سبق فإن المراجع التي تشير إلى أصول المصمم الإماراتي كانت دليلًا مع الفروق الدقيقة. على سبيل المثال: اختار خالد جلود الإبل لتكون عناصر للحافظة والمقاعد والأحزمة التي تربط قطع الرخام ببعضها البعض –وهو توفيق بين الأشياء غير عادي إلى حد ما حيث الجمع بين مادتين (الصلب واللين والبارد والساخن والأملس والخشن)، وكذلك اختار الشكل المثمن ليكون الشكل الأساسي لقاعدة هذه المجموعة، مما يوحي بإشارة إلى النماذج الهندسية الإسلامية التي ظهرت غالباً في الكائنات التقليدية والأسطح المعمارية والصفحات المزينة للقرآن.
ويرى خالد أن الشكل المثمن بالرغم من كونه شكلًا هندسيًا منتظمًا فلقد استخدم قليلًا في النماذج الإسلامية مقارنة بالشكل السداسي مثلًا؛ ويرجع السبب في ذلك إلى أنه أكثر صعوبة في تصميم البلاط وهو دائمًا الشكل الثاني (المربع) الذي يقدم عندما تحاول وضع أشكال مثمنة عديدة بالقرب من بعضهم البعض، الأمر الذي يشكل تحديات وفرص أثناء عملية التصميم.
ويشير خالد إلى أنه: "ليست كل الكائنات تواصل سيرها حتى الإنتاج"، فبعد رسم التصميم ينتج نموذج لكل عنصر ويبدأ المصمم في عمله على المناطق التي تحتاج إلى التحسين, ولا تمر بعض النماذج من مرحلة الفرز ولهذا فمن المهم أن يجري اختبار كل شيء قبل أخذه لمرحلة التصنيع وفقًا لما يقوله خالد. ولقد شجعني هذا الأمر للتفكير في مشروعي على مستوى أكثر عملية- كيف لي أن أبتكر منتجًا جذابًا من المظهر الخارجي وعملي جدًا؟ وكيف للمرء أن يجمع بين جمال الشكل مع الأغراض العملية؟ وفي أثناء هذه الزيارة أدركت أيضًا مدى إبداع التفاصيل الصغيرة المصنوعة بحرفة وإتقان في المنتج الواحد، وكذلك أدركت كم الإيحاءات التي تتعلق بالتراث والتاريخ والممتزجة في تفاصيل صغيرة أو في اختيار المادة الخام. يمكن أن تثير العناصر شديدة التواضع ذكريات وارتباطات بأماكن وبثقافة وبسياق تاريخي، وما تعلمته أيضًا من زيارتي ومن مقابلتي للناس بوجوه مختلفة حول موضوع الأهلية المشترك هو أن أحد الأمور الأكثر إثارة وغموض عن إجراء الأبحاث، هو أنك لن تعرف في الأغلب أين سينتهي بك المطاف، فالبحث بطبيعته يفتح فرصًا أكثر للأفكار والأعمال ويشد انتباه الباحث إلى جوانب مختلفة ويصله بطرق أكثر تظهر فيها نتائجك نفسها، ومن الممكن أن يؤدي هذا الأمر إلى فترات من انعدام اليقين والتخبط والصراع داخل العملية الإبداعية، ولأنني تعرضت كذلك إلى معلومات أكثر ورأيت منتجات أكثر كانت موجودة في المنطقة قبل سبعينيات القرن الماضي، فإن أفكاري المبدئية بدأت بالتشكل وسلك مشروعي منحىً مختلفًا بعض الشيء عما خططت له في الأصل. لكن من خلال هذا البحث ومن خلال تعلم أمور جديدة من أفراد مختلفين توجهت إلى أنماط محددة مستوحاة لتطوير منهجًا أكثر تركيزًا في مشروعي وأُعطيت مفاتيح لما سأكتشفه لاحقًا.
Designing an object relevant to a contemporary domestic context while maintaining its link to Emirati history being one of my objectives, I decided to visit the studio of Dubai-based product and furniture designer Khalid Shafar and look into his approaches and creative processes. Khalid was born and raised in Dubai, and believes in the relevance of re-appropriating elements of Emirati heritage in contemporary material culture.

. This often comes across in the formal elements he selects for composing his objects, as well as the materials he employs, such as camel leather, palm leaves and textiles that appear alongside imported teak wood, marble and stainless steel in his work. Khalid calls his creations ‘Telltale Objects’ because each one is meant to tell a story and often unveil a part of Emirati history, like the tradition of net fishing (eg. the Trap bookshelf), or traveling salesmen (eg. the Auction table), or the practice of serving food on the ground, using Sarrood mats (eg. the Palm coffee-table).
The selection of objects that I happened to catch on display when I visited Khalid’s gallery in the industrial Ras Al Khor, was part of his collection called ‘Decohaus’. Through this set of products and furniture items, the designer explored the coming together of two international design movements - Art Deco and Bauhaus - both of which took place concurrently during the 1920s, and both of which originated in Europe. Nevertheless, references to the designer’s roots as an Emirati were evident in many nuances. For instance, Khalid has chosen to use camel leather for elements like storage pockets, seat upholstery and belts strapping pieces of marble to one another - quite an unusual juxtaposition of the two materials (hard and soft, cold and warm, smooth and textured). He has also selected the octagon as a primary shape to base this entire collection on, drawing a reference to Islamic geometric patterns that often appeared on traditional objects, architectural surfaces, and ornamental pages of the Qur’an. According to Khalid, an octagon, although a regular geometric shape, was used sparingly in Islamic patterns, as compared for example to a hexagon. This is because it is much more difficult to tile, and there is always a second shape (a square) that is introduced when you try to position several octagons in close proximity to one another. This posed both challenges and opportunities during the design process.
“Not all objects go on to production”, says Khalid. After sketching out the design, a prototype of every element is produced, and the designer begins working on areas that need improvement. Some prototypes do not pass the selection process, and that is why it is important to test everything out before taking it to fabrication Khalid says. This encourages me to think of my project on a more practical level - how do I create a product that is visually attractive, yet fully functional? How does one go about combining beauty of form with utilitarian purpose? During this visit I have also recognized how striking a small, yet well-crafted detail within an object can be. And also how many connotations relating to heritage and history can be contained within a tiny detail, or within a choice of material. The most unpretentious of elements can conjure up memories and associations to a place, a culture, or a historical context.
What I also have learnt throughout this process and through meeting people with different outlooks on a shared subject of domesticity is that one of the most exciting (and scary) things about conducting research is that you almost never know where you will end up. By its nature, research opens up more opportunities for a course of thought or action, draws one’s attention to different perspectives, and offers access to more ways in which your findings can eventually manifest themselves. This can often lead to periods of uncertainty, confusion and struggle within the creative process. As I was exposed to more information, saw more objects that existed in the region before the 1970s, and learnt of their uses, my initial ideas began to morph and my project took a somewhat different course than I had originally planned. But it was also through research and learning new things from different people that I have been drawn towards specific items, inspired to develop a more focused approach towards my project, and given clues on what to explore next.
نوفمبر 15، 2014
سهيلة طقش
Nov 15, 2014
Suheyla Takesh