FIND
#AbuDhabi
#architecture
#Archive_image
#calligraphy
#coffee
#currency
#design
#Dubai
#Featured
#FIND_ADguide
#FIND_ADguideIntro
#FIND_ADTree
#FIND_Alaa
#FIND_Alia
#FIND_AlMandi
#FIND_AlMutairi
#FIND_AncientArabia
#FIND_ArtistPortrait
#FIND_Artists
#FIND_Bianca
#FIND_BusStation
#FIND_correspondence
#FIND_Dual
#FIND_DubaiTopos
#FIND_Fadi
#FIND_Felix
#FIND_Gate
#FIND_Hala
#FIND_Hasan
#FIND_Imrana
#FIND_Maha
#FIND_Maitha
#FIND_Manal
#FIND_May
#FIND_Maya
#FIND_Mo
#FIND_Mobius
#FIND_MovingAD
#FIND_Munira
#FIND_Nasser
#FIND_Noor
#FIND_Pascal
#FIND_Rajaa
#FIND_RAKportrait
#FIND_Ramadan
#FIND_Reem
#FIND_Reversible
#FIND_Robert
#FIND_Roberto
#FIND_Rubicon
#FIND_Ruth
#FIND_Rym
#FIND_SalehPortrait
#FIND_Salem
#FIND_Samer
#FIND_Saudi
#FIND_Scholars
#FIND_Shakhbut
#FIND_Sherri
#FIND_Solertium
#FIND_SoundSteps
#FIND_stamps
#FIND_Suheyla
#FIND_UAE
#FIND_UAEchefs
#FIND_UAEobjects
#FIND_via_GCI
#FIND_via_Instagram
#FIND_via_Medium
#FIND_VoiceReclaimed
#FIND_workshops
#FIND_Yasser
#Home
#Issue_1
#Issue_2
#Issue_3
#Issue_4
#Issue_5
#Khaleej
#maps
#mountains
#NotesFromTheField
#portraits_people
#portraits_place
#RAK
#revart14
#Sharjah
#transportation
#UAE
#UAE_Art
#UAE_Film
#UAE_History
#
#
#
#
#
#1_الإصدار رقم
#2_الإصدار_رقم
#3_الإصدار_رقم
#4_الإصدار_رقم
#5_الإصدار رقم
#ابحث_آلاء
#ابحث_الأدوات_الإماراتية
#ابحث_الإمارات
#ابحث_الجزيرة_العربية_القديمة
#ابحث_السعودية
#ابحث_الفنانين
#ابحث_المطيري
#ابحث_المندي
#ابحث_باحثين
#ابحث_باسكال
#ابحث_بوابة
#ابحث_ بيانكا
#ابحث_تحريك_أبوظبي
#ابحث_حسن
#ابحث_خطى_الصوت
#ابحث_دبي_توبوس
#ابحث_دليل_أبوظبي
#ابحث_دليل_أبوظبي_مقدمة
#ابحث_رجاء
#ابحث_رمضان
#ابحث_روبرت
#ابحث_روبرتو
#ابحث_روبيكون
#ابحث_روث
#ابحث_ريم
#ابحث_ريم
#ابحث_سالم
#ابحث_سامر
# ابحث_سهيلة
#ابحث_سوليرتيوم
#ابحث_شجرة_أبوظبي
#ابحث_شخبوط
#ابحث_شيري
#ابحث_صوتي
#ابحث_صورة_الفنان
#ابحث_صورة_رأس_الخيمة
#ابحث_صورة_صالح
#ابحثـطهاةـالامارات
#ابحث_طوابع
#ابحث_عالية
#ابحث_عمرانا
#ابحث_فادي
#ابحث_فيلكس
#ابحث_مايا
#ابحث_محطة_الحافلات
#ابحث_مراسلة
#ابحث_مزدوج
#ابحث_منال
#ابحث_منيرة
#ابحث_مها
#ابحث_مو
#ابحث_موبيوس
#ابحث_مي
#ابحث_ميثاء
#ابحث_ناصر
#ابحث_نور
#ابحث_هلا
#ابحث_ورش_العمل
#ابحث_ياسر
#أبوظبي
#أرشيف_الصور
#الإمارات
# الإمارات_فيلم
#الخط
#الخليج
#الشارقة
#الصفحة الرئيسية
#العملة
#القهوة
#المميز
#تاريخ_الإمارات
#تصميم
#جبال
#خرائط
#دبي
#رأس_الخيمة
#صور_المكان
#صور_الناس
#فن_الإمارات
#ملاحظات_من_الميدان
#هندسة_معمارية
#وسائل_النقل
contributors
events
fellowships
notebook
stories
Forming Intersections and Dialogues
عن التصوير
On Photography
Roberto blog4
لقد وقعت في غرام التصوير بينما كنت أعيش في عنبر للنوم على شكل أكواخ سكان أمريكا الأصليين، معلق على ارتفاع 1900 متر في الهواء في عمق محمية نافاجو. التحقت بدورة (غرفة مظلمة) للأبيض والأسود للمبتدئين في كلية داين التي كانت يدرسها البروفسور كارين ويلليتو. تعرفت إلى العالم التناظري للتصوير الفوتوغرافي حيث شكّلت الثواني والدقائق، و الأونصات والمعكوسات، والحرق والمراوغة (burning and dodging)، العمود الفقري لخلق واقع التمثيل البصري.

لقد وقعت في الحب مع العملية برمتها، وكان الأمر أشبه بـ "روميو يشرب السم لأنه لا يستطيع تحمل فقدان جولييت" ... كان شكلاً من أشكال الحبّ. قضيت سنة/سنوات من ليال متأخرة وصباحات باكرة وأنا مكوّم فوق أضواء حمراء خافتة، أعالج السوائل في العبوات والصواني، وأشاهد الصور وهي تظهر بطريقة سحرية في برك من السائل. لا يمكن للكلمات أن تصف كم كان الأمر ساحراً، ليس فقط أن أكون قادرا على إعادة شيء ما كنت قد رأيته قبلاً إلى الحياة، بل أيضاً أن يكون باستطاعي معرفة المزيد عن ذلك بتفصيل أكبر بكثير وهي معلقة أمامي إلى أجل غير مسمّى.
أتذكر شراء كاميرتي الرقمية "الحقيقية" الأولى في مطلع القرن من محال بيع بالتجزئة، ضخم إلى حدّ مخيف، يقع في مكان ما في عمق أمريكا الشمالية. نحن نعرف كل شيء عن هذه المتاجر، تلك التي تنتهي كثير من البضائع فيها في موقع لطمر النفايات في غضون 9 أشهر. بعد أن شرح لي شاب يرتدي وزرة زرقاء، بحماسة بالغة، مزايا هذا النموذج وتفوّقه على منافسيه، أخرجت بطاقة الائتمان وحسمت خياري.
قدت سيارتي المستعملة عائداً إلى شقتيّ الجاهزة القشدية اللون في المجمع الرئيسي 80s خارج مركز المدينة الذي أعيد إحياؤه من جديد. أخرجت الكاميرا من غلافها البلاستيكي والفلّيني، وأخذت أحدّق فيها كما لو أني وقعت على فطيرة لحم متحجّرة. من دون أن تتراءى لي فكرة أفضل، ضغطت على زرّ التقاط الصورة، وبذلك، انضممت بشكل غير رسميّ إلى العصر الرقمي لالتقاط وابتكار الصورة البصرية.
التصوير الرقمي والتصوير التناظري ليسا الشيء نفسه. هذا تصريح كبير وعاصف يستحق حفل زفاف أو جنازة تليق به، ولكن، بما أن هذا فقط مقدمة لمدونة، فسأترك للجمهور أن يناقش تعقيدات هذا الادّعاء المرهق. يكفي القول، أنه بالنسبة لي، فإنهما مختلفان حدّ اختلاف البروفيسور عن جيليجان (وبالنسبة لأولئك منكم الذين فهموا هذا المرجع ، فسيارة فيراري حمراء ليست الجواب).
في حالة لم يتضّح الأمر حتى الآن، فإن أول رد فعل لي على التصوير الفوتوغرافي الرقمي كان ازدراء وجوده. أتصور أن ردة الفعل العاطفية تلك هي على غرار ما شعر به رسام القرن التاسع عشر عندما خرج التصوير التماثلي لأول مرة إلى الوجود. فجأة أصبح هناك آلة يمكن أن تعيد خلق الواقع بطريقة... واقعية جدا. ومما زاد الطين بلة، فإن ممارسي هذه الآلات كانوا يطالبون باعتبار أعمالهم فنّاً. ياللهراء!
أعتقد أني عانيت من نفس الشعور تجاه التصوير الرقمي. ففي النهاية، تحوّلت مجموعة مهاراتي الخاصة، وحبي المميّز، إلى حلية للجماهير بعد أن حطّ قدرها. بدأت الصور تتكاثر بمعدل لم يكن يمكن تخيّله من قبل. تجولت في شوارع بروفيدانس المقفرة وأنا أغمغم مع أنفاسي، "كل هذه الصور المصنوعة بلا مبالاة، بأضوائها وظلالها التي لا تشوبه شائبة هي اقتحام لفضائي الفكريّ." في نهاية المطاف أدركت أن هذا "الشيء الرقمي" قد وُجد ليبقى، وأنه عليّ أن أتصالح مع وجوده. أن أفتح ذهني ... وأتعلم أن أرى من جديد... ألا أطبق معايير محددة سلفاً لمواجهة حقائق جديدة... أن أتقدم.. بخطى بطيئة وثابتة.
يشكّل مشروع رسم الخرائط علامة هامة في طريقي لاحتضان ومحاورة الخصائص البصرية الفريدة من نوعها التي يبتكرها التصوير الرقمي. إنها قدرة الكاميرا الرقمية، لا بل احتماليتها، لالتقاط صور تجعل من رسم الخرائط أمراً ممكناً. إن المدى الهائل لمخلفات الفوتوغراف التي يتم جمعها من كل أداء، هو أقرب إلى مدخل لموسوعة بصرية، تشجع عدداً لا يحصى من الاستقراءات حول مجموعة واسعة النطاق من القضايا. على سبيل المثال، فإن مشروعاً كالذي يمثّل 1440 صورة منظمين في لوحة تبلغ ستة أمتار بمترين، يتحوّل إلى مقياس للوقت محسوس ومقنع، وأداة لحثّ الفكر على دراسة الضوء العابر.
I fell in love with photography while living in a hogan-shaped dormitory, suspended 1900 meters in the air, deep on the Navajo Reservation. I enrolled in a Beginning Black & White Darkroom course at Dine College that was taught by Professor Karen Willeto. I was introduced to the analogue world of photography where seconds and minutes, ounces and inversions, and burning and dodging formed the backbone for creating visual representational reality.

I fell in love with the whole process and it was a … "Romeo drinks the poison because he can’t bear having lost Juliet" … kind of love. I spent year(s) of late nights and early mornings huddled over dim red lights, manipulating liquids in canisters and trays, watching images magically appear from pools of liquid. Words cannot describe how incredible it felt to not only be able to bring something back to life that I had witnessed earlier, but to also be able to learn about it in far greater detail as it stood suspended indefinitely in front of me.
I remember buying my first "real" digital camera at the turn of the century from a monstrously oversized retail shop somewhere deep inside North America. We all know about these cavernous stores, the ones where much of the merchandise is destined to be in a landfill within 9 months. After a young man, dressed in blue overalls, eagerly informed me of this particular model’s advantages over the rest of the competition, I took out the charge card and made my choice.
I drove my certified pre-owned automobile back to my prefab cream-colored apartment in an 80s master planned community just outside a newly revitalized city center. I took the camera out of its plastic wrapping and preformed Styrofoam packaging and stared at it as if I had accidently picked up a petrified cow patty. Having no better idea in mind, I pushed down on the shutter release button and rather unceremoniously joined the digital age of visual image making and taking.
Digital photography and analogue photography are not the same thing. This is a rather sizable, blustery statement that deserves a proper wedding or funeral, but as this is only a blog entry I will leave it to the audience to debate the intricacies of this loaded claim. Suffice to say, that for me, these two things are as different as the Professor versus Gilligan (and for those of you that get this reference, a red Ferrari is not the answer).
In case it isn’t clear yet, my first reaction to digital photography was to poo-poo its existence. I imagine this emotional reaction is similar to what a 19th century painter felt when analogue photography first came into existence. All of a sudden there was a machine that could recreate reality in a manner that was … quite realistic. And to add further insult to injury, the practitioners of these machines were making claims that the byproducts of their labor should be considered art. What poppycock!
I guess I felt the same way about digital photography. Afterall, my special skill set, my special love, had been bastardized and turned into a trinket for the masses. Images began to proliferate at a rate that was previously unimaginable. I wandered the empty streets of Providence muttering under my breath, "all these carelessly made images with their flawless highlights and shadows are an intrusion on my intellectual space." Eventually I realized that the "digital thing" was here to stay and that I would have to reconcile with its presence. Opening my mind … learning to see again … not applying predetermined parameters to newly confronted realities … progress … slow and steady.
The Mappings project represents a significant marker on my path to embrace and dialogue with digital photography’s unique visual making characteristics. It is the digital camera’s ability, nay its potential, to take images ad nauseam that makes Mappings possible. The enormous scope of photographic residue that is collected from each performance is akin to a visual encyclopedic entry that encourages a myriad of extrapolations about a wide-ranging set of issues. For instance, the 6-meter by 2-meter object that presents the 1440 images in an orderly grid, becomes a convincing physical measure of time and a thought-provoking study of transient light.
فبراير 18، 2014
روبرتو لوباردو
Feb 18, 2014
Roberto Lopardo