FIND
#AbuDhabi
#architecture
#Archive_image
#calligraphy
#coffee
#currency
#design
#Dubai
#Featured
#FIND_ADguide
#FIND_ADguideIntro
#FIND_ADTree
#FIND_Alaa
#FIND_Alia
#FIND_AlMandi
#FIND_AlMutairi
#FIND_AncientArabia
#FIND_ArtistPortrait
#FIND_Artists
#FIND_Bianca
#FIND_BusStation
#FIND_correspondence
#FIND_Dual
#FIND_DubaiTopos
#FIND_Fadi
#FIND_Felix
#FIND_Gate
#FIND_Hala
#FIND_Hasan
#FIND_Imrana
#FIND_Maha
#FIND_Maitha
#FIND_Manal
#FIND_May
#FIND_Maya
#FIND_Mo
#FIND_Mobius
#FIND_MovingAD
#FIND_Munira
#FIND_Nasser
#FIND_Noor
#FIND_Pascal
#FIND_Rajaa
#FIND_RAKportrait
#FIND_Ramadan
#FIND_Reem
#FIND_Reversible
#FIND_Robert
#FIND_Roberto
#FIND_Rubicon
#FIND_Ruth
#FIND_Rym
#FIND_SalehPortrait
#FIND_Salem
#FIND_Samer
#FIND_Saudi
#FIND_Scholars
#FIND_Shakhbut
#FIND_Sherri
#FIND_Solertium
#FIND_SoundSteps
#FIND_stamps
#FIND_Suheyla
#FIND_UAE
#FIND_UAEchefs
#FIND_UAEobjects
#FIND_via_GCI
#FIND_via_Instagram
#FIND_via_Medium
#FIND_VoiceReclaimed
#FIND_workshops
#FIND_Yasser
#Home
#Issue_1
#Issue_2
#Issue_3
#Issue_4
#Issue_5
#Khaleej
#maps
#mountains
#NotesFromTheField
#portraits_people
#portraits_place
#RAK
#revart14
#Sharjah
#transportation
#UAE
#UAE_Art
#UAE_Film
#UAE_History
#
#
#
#
#
#1_الإصدار رقم
#2_الإصدار_رقم
#3_الإصدار_رقم
#4_الإصدار_رقم
#5_الإصدار رقم
#ابحث_آلاء
#ابحث_الأدوات_الإماراتية
#ابحث_الإمارات
#ابحث_الجزيرة_العربية_القديمة
#ابحث_السعودية
#ابحث_الفنانين
#ابحث_المطيري
#ابحث_المندي
#ابحث_باحثين
#ابحث_باسكال
#ابحث_بوابة
#ابحث_ بيانكا
#ابحث_تحريك_أبوظبي
#ابحث_حسن
#ابحث_خطى_الصوت
#ابحث_دبي_توبوس
#ابحث_دليل_أبوظبي
#ابحث_دليل_أبوظبي_مقدمة
#ابحث_رجاء
#ابحث_رمضان
#ابحث_روبرت
#ابحث_روبرتو
#ابحث_روبيكون
#ابحث_روث
#ابحث_ريم
#ابحث_ريم
#ابحث_سالم
#ابحث_سامر
# ابحث_سهيلة
#ابحث_سوليرتيوم
#ابحث_شجرة_أبوظبي
#ابحث_شخبوط
#ابحث_شيري
#ابحث_صوتي
#ابحث_صورة_الفنان
#ابحث_صورة_رأس_الخيمة
#ابحث_صورة_صالح
#ابحثـطهاةـالامارات
#ابحث_طوابع
#ابحث_عالية
#ابحث_عمرانا
#ابحث_فادي
#ابحث_فيلكس
#ابحث_مايا
#ابحث_محطة_الحافلات
#ابحث_مراسلة
#ابحث_مزدوج
#ابحث_منال
#ابحث_منيرة
#ابحث_مها
#ابحث_مو
#ابحث_موبيوس
#ابحث_مي
#ابحث_ميثاء
#ابحث_ناصر
#ابحث_نور
#ابحث_هلا
#ابحث_ورش_العمل
#ابحث_ياسر
#أبوظبي
#أرشيف_الصور
#الإمارات
# الإمارات_فيلم
#الخط
#الخليج
#الشارقة
#الصفحة الرئيسية
#العملة
#القهوة
#المميز
#تاريخ_الإمارات
#تصميم
#جبال
#خرائط
#دبي
#رأس_الخيمة
#صور_المكان
#صور_الناس
#فن_الإمارات
#ملاحظات_من_الميدان
#هندسة_معمارية
#وسائل_النقل
contributors
events
fellowships
notebook
stories
Forming Intersections and Dialogues
المشاركة الرابعة: خبراء الأرشفة - تخيل الواقع و واقعية التخيل
Entry #4: Masters of the Archive - Imagining the factual and factualizing the imagined
Manalblog4 img1
منال: مرحباً مي، رداً على النقاش الذي طرحته الشهر الماضي، ورغبتك إلى إدراج تعاوننا ومناقشاتنا هذه كجزء ملموس في المشروع، عوضاً عن صياغته كجزء من هذه المرحلة.

أعتقد بأن نقاشاتنا وأصواتنا هي المكان المثالي لخلق الفضاء المناسب لاستكشاف العبثية والتناقض، حيث بإمكاننا إيجاد مساحة تحررية بديلة؟ وأعتقد أنه بإمكاننا النجاح في ذلك إذا استطعنا التركيز على كشف الحقيقة بدلاً من محاولة تمثيلها. هل بإمكاننا استخدام فكرة الأرشيف للتعبير عن روايتنا للقصة، ولكن دون الالتزام بقواعد الأرشفة؟ أعتقد أنه يمكننا ذلك!
والآن في هذا الوقت والمكان فإني أود أن أطلق على أنفسنا اسم "أسياد الأرشيف" ولدينا الحكم والقرار للاستيلاء على ما نريد أن ندرجة من المعلومات ما نريد إستبعادة من روايتنا لأرشيف المرأة السعودية المعاصرة. هل توافقين؟

مي: أوه، أسياد الأرشيف؟ مين قدك بس؟ و الله و صارت مسرحية! طيب ممكن ألبس قبعة علشان أعيش الدور؟

منال:مرحباً مي،القبعة، خيار غريب ولكن حقيقةً أنيق جداً. أعتقد أن من يعمل في الأوساط الأكاديمية لديهم أفكار غريبة نوعاً ما، وأظن هذا الطابع الغريب هو السبب من وراء استطاعتنا فهم بعض حتى الآن.
بما أننا أعلنا نطاق سلطتن على الأرشيف، كيف سنقوم بتصميم أرشيفنا؟ أشعر بأننا في حاجة إلى إعلان أو بيان من نوع ما، يمهد الطريق أمام مساحة تعكس إحساساً قوياً للموضوعية البصرية، وذلك عن طريق عرض الكتب، وتصنيف المقابلات، وترتيب المقتنيات التي جمعناها. وبإمكاننا أيضاً إدراج بطاقات بينات مفصلة عن محتويات الأرشيف باستخدام أسلوب تصنيف علمي. هذا الاسلوب سوف يعطي مشروعنا طابع المصداقية. وسيعمل العرض المنظم للمقتنيات التي جمعناها وأسلوب أرشفتها على خلق مساحة تفضي إلى المعرفة القابلة للنشر. لكن غياب التحليل الحقيقي لكافة المقتنيات التي تم جمعها وعرضها يدفع هذا المشروع لأن يصبح غير موضوعي، كما أنه يدعو المشاهد للتخيل معنا، بمعنى أننا جميعاً سنتخيل الواقع ونجسد التخيل، الأمر الذي آمل أن يكشف عن خطر الاعتقاد والإيمان بالمعلومه دون وجود أي تحليل لمصداقيتها.

مي: مي: يعجبي أنّي رح أجرب التعبير عن نفسي بواسطة الفن البصري بينما ستحاولين استخدام الكتابة كوسيلة فنية! أعتقد بأن تعاوننا يختلف عن تعاون الأكاديميين / الفنانين الآخرين، على فرض بأن كل طريقة للتعبير هي بحد ذاتها مقدسة، وأعتقد بأننا نخلق فضاء جديد للتعبير عن الموضوعية الذاتية في مساحة تفاعلية تسمح لأي شخص يشاهد معرضنا باللمس، والإحساس، والتفكير ملياً، والتعبير عن نفسه. فمشاركات الحاضرين هي عامل مهم في تحقيق أرشيفنا "الذاتي"، و ربما بنفس أهمية حوارنا الذاتي. سأقوم بتدريس بعض هذه المفاهيم في المادة التي أقوم بتدريسها في الجامعة. منال، ترى عالم الأكاديمية بدأ باستقطابك شوية شوية...

منال:الأوساط الأكاديمية؟! هل سيقدمون لي قبعة أيضاً؟
مي، أود طرح إحدى النقاط الهامة قبل الانتقال إلى نقاش آخر، فأنا أريد حقاً التأكيد على ألا ينظر إلى هذه النقاشات على أنها وسيلة لتقليل أهمية موضوعنا، أو لعدم احترام المشاركين معنا، والأهم من ذلك كله، ألا نحاول خداع مشاهدينا، فأن أرغب في أن يتمكن هذا المشروع من مساعدتنا على الفهم عندما يقوم الاعتقاد بتحويل البيانات إلى الحقيقة، وعلى التمييز ما بين الاعتقاد المبرر والفكرة.
آمل أن يتمكن تصميمنا للتمثيل البصري لمحادثاتنا من خلال أرشيف خيالي من استقطاب الاهتمام المتزايد في مجال مناقشة المعلومات التي تسعى إلى وصف أية مجموعة من البشر في هذا العالم، ولكن في مشروعنا هذا فإننا نناقش على وجه التحديد مجموعة "المرأة السعودية". بالنهاية يا مي، أعتقد أننا قد نصبح موضع نقاش بالنسبة لأبحاثنا. هل تعتقدين بأنني اصبحت نرجسية بسبب تفكيري بهذه الطريقة؟

مي:النرجسية تليق بك تماماً،..
تراني أمزح بس..
أنا أقدر حقيقة أننا نتحدى الانقسام المعتاد ما بين من ينتج المعرفة و من يكون موضوعاً للدراسة . وحقيقة الأمر أننا نمثل الاثنين على حد سواء، وهذا المشروع يتيح لنا فرصة استكشاف هذه التجربة دون الحاجة إلى إعطاءها مسمى صريح. قلقك حول كيفية شعور المشاركات تجاه مشروعنا هو أمر متوقع ولكن ربما نقوم بمشاركتهم إياها و ندعوتهم للتعليق على المادة التي انتجناها وإدراج هذه المشاركات في المعرض أو على الأقل في كتابنا. أجل، لقد قررت المضي بإخراج كتاب! و ليش لا بعد أن أصبحت سيدة الأرشيف!

منال: يا إلهي، لقد خلقت وحشاً!

مي: ما شفت شي بس.. استني عليّ و حتشوفي.
Manal: Hi May! So in response to a question you posed last month, your wishful thought of including our collaboration as a tangible part of the project rather than having it defined as part of the process...

I think our collaboration and our voices are the perfect setting for creating a space to explore the absurd and paradoxical. Can we create an emancipatory alternative space? I think we can, if we can focus on revealing the truth rather than attempting to represent it. Can we use the idea of an archive to convey our version of the story, but not necessary abide by the rules of an archive? I think yes!
So at this time and moment I would like to declare ourselves as the “Masters of the Archive” in an outright dictatorship grab of what we want to included and excluded in our version of the modern Saudi woman archive. Do you accept?

May: Meen gaddik bas? Masters of the Archive, indeed. I guess a little bit of theatrical role playing can be fun. Do I get to wear a beret?

Manal: Hi May. Interesting but very stylish choice, a beret. Hmmm, people in academia are a bit nutty I must say, I think that’s why we get along so well.
So now that we have a declaration of power. How will we design our archive? I feel we need a declaration or a Manifesto of some sort. Something that sets the stage for a space that has the powerful feel of visual objectivity; by displaying books, screening interviews and arranging found objects. We can also include a detailed labeling of the archive contents using a scientific style of formatting. These all give the illusion that we have come to a formulated conclusion to our research. Our organized display of our collected items and their archiving can create a space conducive to disseminating knowledge that is truthful. But, the absence of true analysis of all the collected and displayed objects allows for this project to be subjective. It also invites the viewer to imagine with us. In a sense we will all be imagining the factual and factualizing the imagined, which I hope will reveal the danger of believing without justification.

May: I love the fact that you will be experimenting with “text” the main medium academics use, and I am experimenting with “visuals” your usual mode of communication. I guess in a sense our collaboration is different from other academic/artistic collaborations that assume that each mode of expression is sacred. The social science “spoof” is fabulous. I think that creating a space for embracing subjectivity is key but also an interactive space that allows anyone seeing our exhibition to touch, feel, reflect, and express themselves. Their engagements are as much a factor in our “subjective” archive as our own subjectivities. I would love to bring that space for questioning into my classroom. Maybe also other classrooms? Manal, you are slowly going to sucked into the world of academia.
Manal: Academia?! Does that come with a beret too?
May, one important point I want to bring up before we move to another discussion is that I really want to make sure that this exercise is not perceived as a way of reducing the importance of our subject or disrespecting our participants. Most importantly, we are not attempting to fool our viewers. I want this project to help us understand when belief can turn data into truth, and what distinguishes justified belief from opinion.
I hope that our design for the visual representation of our conversations through an imagined archive summons an increased interest in questioning the data that seeks to define any group in this world but in our project we specifically question what defines the Saudi woman. In the end ya May, I think we might be the subjects of our own research. Do you think I’m narcissistic for thinking this way?

May: Yes. But I love the narcissism. It totally suits you. Just kidding. I love the fact that we are challenging the usual dichotomy between producer of knowledge and object of study. The fact of the matter is, we have been both. And this project allows us to explore that space without needing to label the experience. Also, your concern about how our participants feel about our project is valid. I think we have been fairly self reflexive during this whole process. But maybe we bring them in and have them share the space we have created? We could even invite them to comment on the representations and include it in the exhibit or at least in our book. Yes, I’ve decided, the book is going to happen! Now that I’m Master who is going to say no?

Manal: OMG I have created a monster!

May: Actually, this is just the beginning. You haven’t seen anything yet.


يناير 25، 2015
منال الضويان و مي الدباغ
Jan 25, 2015
Manal Aldowayan and May Al-Dabbagh