FIND
#AbuDhabi
#architecture
#Archive_image
#calligraphy
#coffee
#currency
#design
#Dubai
#Featured
#FIND_ADguide
#FIND_ADguideIntro
#FIND_ADTree
#FIND_Alaa
#FIND_Alia
#FIND_AlMandi
#FIND_AlMutairi
#FIND_AncientArabia
#FIND_ArtistPortrait
#FIND_Artists
#FIND_Bianca
#FIND_BusStation
#FIND_correspondence
#FIND_Dual
#FIND_DubaiTopos
#FIND_Fadi
#FIND_Felix
#FIND_Gate
#FIND_Hala
#FIND_Hasan
#FIND_Imrana
#FIND_Maha
#FIND_Maitha
#FIND_Manal
#FIND_May
#FIND_Maya
#FIND_Mo
#FIND_Mobius
#FIND_MovingAD
#FIND_Munira
#FIND_Nasser
#FIND_Noor
#FIND_Pascal
#FIND_Rajaa
#FIND_RAKportrait
#FIND_Ramadan
#FIND_Reem
#FIND_Reversible
#FIND_Robert
#FIND_Roberto
#FIND_Rubicon
#FIND_Ruth
#FIND_Rym
#FIND_SalehPortrait
#FIND_Salem
#FIND_Samer
#FIND_Saudi
#FIND_Scholars
#FIND_Shakhbut
#FIND_Sherri
#FIND_Solertium
#FIND_SoundSteps
#FIND_stamps
#FIND_Suheyla
#FIND_UAE
#FIND_UAEchefs
#FIND_UAEobjects
#FIND_via_GCI
#FIND_via_Instagram
#FIND_via_Medium
#FIND_VoiceReclaimed
#FIND_workshops
#FIND_Yasser
#Home
#Issue_1
#Issue_2
#Issue_3
#Issue_4
#Issue_5
#Khaleej
#maps
#mountains
#NotesFromTheField
#portraits_people
#portraits_place
#RAK
#revart14
#Sharjah
#transportation
#UAE
#UAE_Art
#UAE_Film
#UAE_History
#
#
#
#
#
#1_الإصدار رقم
#2_الإصدار_رقم
#3_الإصدار_رقم
#4_الإصدار_رقم
#5_الإصدار رقم
#ابحث_آلاء
#ابحث_الأدوات_الإماراتية
#ابحث_الإمارات
#ابحث_الجزيرة_العربية_القديمة
#ابحث_السعودية
#ابحث_الفنانين
#ابحث_المطيري
#ابحث_المندي
#ابحث_باحثين
#ابحث_باسكال
#ابحث_بوابة
#ابحث_ بيانكا
#ابحث_تحريك_أبوظبي
#ابحث_حسن
#ابحث_خطى_الصوت
#ابحث_دبي_توبوس
#ابحث_دليل_أبوظبي
#ابحث_دليل_أبوظبي_مقدمة
#ابحث_رجاء
#ابحث_رمضان
#ابحث_روبرت
#ابحث_روبرتو
#ابحث_روبيكون
#ابحث_روث
#ابحث_ريم
#ابحث_ريم
#ابحث_سالم
#ابحث_سامر
# ابحث_سهيلة
#ابحث_سوليرتيوم
#ابحث_شجرة_أبوظبي
#ابحث_شخبوط
#ابحث_شيري
#ابحث_صوتي
#ابحث_صورة_الفنان
#ابحث_صورة_رأس_الخيمة
#ابحث_صورة_صالح
#ابحثـطهاةـالامارات
#ابحث_طوابع
#ابحث_عالية
#ابحث_عمرانا
#ابحث_فادي
#ابحث_فيلكس
#ابحث_مايا
#ابحث_محطة_الحافلات
#ابحث_مراسلة
#ابحث_مزدوج
#ابحث_منال
#ابحث_منيرة
#ابحث_مها
#ابحث_مو
#ابحث_موبيوس
#ابحث_مي
#ابحث_ميثاء
#ابحث_ناصر
#ابحث_نور
#ابحث_هلا
#ابحث_ورش_العمل
#ابحث_ياسر
#أبوظبي
#أرشيف_الصور
#الإمارات
# الإمارات_فيلم
#الخط
#الخليج
#الشارقة
#الصفحة الرئيسية
#العملة
#القهوة
#المميز
#تاريخ_الإمارات
#تصميم
#جبال
#خرائط
#دبي
#رأس_الخيمة
#صور_المكان
#صور_الناس
#فن_الإمارات
#ملاحظات_من_الميدان
#هندسة_معمارية
#وسائل_النقل
contributors
events
fellowships
notebook
stories
Forming Intersections and Dialogues
Hamburger red
٢١، ٣٩
21, 39
عرض
SHOW:
21، 39 هي مبادرة للفنون ينظمها مجلس الفن السعودي في جدة، وهدفها هو جعل "الفن والثقافة متاحين للجميع، ولغرسهما على أنهما حق وليس امتيازاً، ليعيشهما ويتمتع بهما الجميع كجزء من الحياة اليومية، وأن يكون من المهم توفير الأدوات التي يمكن من خلالها أن تكون الثقافة والفنون موضع تقدير وتفهم". ويتكون البرنامج السنوي من معارض وتوعية تعليمية في المدارس (الصف 4 إلى - 12) على شكل ورش عمل وزيارات ميدانية إلى المعارض الفنية واستوديوهات الفن. و يجمع المؤتمر السنوي الفنانين والراعين والنقاد والقادة الثقافيين والباحثين لتبادل الأفكار ومعرفة المزيد عن المشهد الفني في المملكة العربية السعودية.
وقد طغى على مؤتمر هذا العام وفاة الملك عبد الله بن عبد العزيز آل سعود وثلاثة أيام رسمية من الحداد حيث ألغيت الندوة العامة والعديد من الاحتفالات احتراما لوفاة الملك. و لقد واجهت صعوبة في النوم ليلة جنازة الملك عبد الله ووجدت نفسي أتصفح الإنترنت باحثةً عن المقالات والصور المتعلقة بوفاته، ولفت انتباهي الصور الملتقطة للملك الراحل وهو محمول على تابوت خشبي ومغطى بقماش بسيط يحمله رجال مرتديين الغترة التقليدية الملونة بالأحمر والأبيض . ونشرت صحيفة نيويورك تايمز صورة لرجال حزينين حول قبره الغير معلم والمغطى بالحجارة. لم أستطع التفكير إلا بالنصب التذكاري لمارتن لوثر كينج في مدينة واشنطن والذي يحدق من فوق الماء على النصب التذكاري للنكولين والذي قمت بزيارته الأسبوع الماضي. لقد تأثرت جداً بالتواضع والغفلية في دفن الملك السعودي، ولكني رأيت أيضاً القيمة في مشاهدة الزوار من كل الأعمار والأجناس يقرأون المقولات في موقع مارتن لوثر كينج التذكاري ويأخذون صور مع تمثال القس. ما هي أهمية النصب التذكارية في تذكرنا للتاريخ؟ وهل تلعب النصب التذكارية دوراً ملموساً في الأفعال التي نقوم بها كأمة وبشعورنا بالوطنية؟ وما هو تأثير الجنازات المتواضعة للقادة الوطنيين على الدولة؟ مسألة ترسيخ التاريخ شغلتني خلال أسبوعي في جدة.
معرض "Fast Forward” بتقييم بشار الشروقي، يدرس تاريخ التنمية الفنية في المملكة العربية السعودية في الفترة من 1960 حتى الآن. ويجمع المعرض بين البحث الأرشيفي ـ قصاصات الصحف والصور والدعوات لافتتاح معارض الفن الأولى والنقوش والنصوص من مدرسة الفنون الأولى-ـ والأعمال الفنية. و يخلق المعرض سرداً تاريخياً كان مفقوداً، وإنه لمن القوة رؤية مواضيع المبادرات الفنية تبدأ في اتخاذ شكل والذي يمكن تقييمه من خلال الفعالية وأنماط الخلق والانحلال المتكررة. أطروحة الدكتور محمد الرصيص "أهمية تطوير وإبراز متاحف الفن والحرف في المملكة العربية السعودية" (1989) تبحث في تاريخ الإنتاج الفني والثقافي في السعودية وتخلق خارطة طريق لأعمال واقتراحات للمستقبل، وتشمل بعض الاقتراحات:

1. تزويد جميع المنشورات الإضافية بالفن الإسلامي والفن العربي المعاصر والحرف التقليدية المحلية بقدر الإمكان .

2. تزويد الوسائل الصوتية بمعلومات بسيطة ومباشرة حول أهداف المتاحف ووظائفها، والمجموعات الرئيسية، أو أجنحة في المعارض والتأييد الشعبي.

3. توفير أجواء مريحة لتسلية الأطفال والتجمعات العائلية.

4. إنشاء العلاقات التعليمية المتبادلة مع المدارس الحكومية للزيارات اليومية لمجموعات الطلاب.

5. تقديم محاضرات شهرية حول مختلف جوانب الفن الإسلامي والفن العربي المعاصر والحرف التقليدية المحلية، مع مناقشات مفتوحة و / أو حوارات.

6. تقديم ستة معارض فنية سنوية للفنانين العرب مع حديث عن المعرض و / أو محاضرات مع شرائح عرض.

7. استوديوهات الفن الدائمة لتلبية رغبات الهواة وورش عمل دائمة للأنواع المختلفة من الحرف التقليدية.

8. تقديم لقاء اجتماعي أسبوعي مع الفنانين والحرفيين والمؤرخين، وغيرهم من الباحثين.

وبعد ست وعشرين عاماً فإن هذه الاقتراحات تبدو ذات صلة ملحوظة. في المعرض يصعق الشخص بالمحاولات الفردية الطموحة المتعثرة والتي تترسخ لفترة من الزمن ومن ثم تختفي أو تفقد أهميتها؛ "الأسابيع الثقافية" والتي أطلقت في عام 1973 واستمرت لأكثر من عشرين عاماً والتي شجعت على التبادل الثقافي الدولي وقدمت للعالم الفن والثقافة السعودية، وإنشاء مركز قبة جدة للفن في عام 1978 والمغلق حالياً، وملوان وهو معرض كل سنتين والذي أطلقته الخطوط الجوية العربية السعودية في عام 1992 وتوقف عام 2003. إن عدم وجود الدعم الحكومي المستمر يجعل المبادرات تعتمد على الأفراد وهذا النموذج صعب أن يستمر مع مرور الوقت.
الفنانتان السعوديتان شادية ورجاء عالم اللتين قامتا بإنشاء "القوس الأسود" للجناح السعودي في معرض بينالي البندقية في عام 2011 كانتا حاضرتين في معرض Fast Forward. الخط الزمني للمعرض جعلهما يشعران فجأة بالتاريخ السعودي كجزء من سلسلة فنية متصلة لم تكونا على علم بها من قبل. وهذه هي قوة المعرض، أن ترى تاريخ وجهود شخص ما في سياق تاريخي وأن تفهم بأن الشخص لا يسقط سقوطاً حراً مع الزمن ولكن يعمل بشكل متصل مع أصدقائه الرحّالة لنشر الماضي والمستقبل المحتمل.
بينما يبدأ معرض Fast Forward في خلق مبادرة رسمية فإن معرض آية علي ضا ورنيم الفارسي "الأصوات الداخلية" يصوّر الأصوات الغير رسمية لفن الغرافيتي في المملكة العربية السعودية.
"كحركة ضد المتاجرة بفن الشارع فإن عرض "الأصوات الداخلية" الغير ربحي يهدف إلى إعادة هذا الفن الشعبي المميز إلى الناس. المعرض يقام في مساحة شبه مفتوحة في حظيرة مهجورة في مقاطعة البلد التاريخية، حيث يظهر المعرض أمثلة من فن الشارع السعودي والذي يمكن إيجاده في مختلف أنحاء المملكة مجتمعاً في مكان واحد. وفي عرض ديمقراطي يشمل جميع أشكال تعبيرات الشارع مثل الغرافيتي والاستنسل والغراء والملصقات والفعاليات وحتى الكتابات الغامضة المجهولة المنتشرة على حوائط المملكة، فإن ”الأصوات الداخلية” يعطي لمحة قريبة عن سيول غير مأهولة لجيل يستطيع فقط إيجاد التعبير في الشوارع."
قام المنظمون بتنظيف حظيرة مهجورة في حي جنوب آسيوي وأفريقي يملكه ميكانيكيو سيارات. يلعب الأطفال في الشارع ويجتمع الرجال خارج محلات تصليح السيارات على كراسي بلاستيكية ليشربوا القهوة ويدخنوا السجائر. الأطفال الذين استخدموا المساحة المهجورة كمكان لتجمعهم ساعدوا على تنظيف المكان والآن هم يحملون على أنفسهم مسؤولية سلامة هذا المكان. يفتتح المعرض المنبثق في 30 فبراير 2015 للعامة وسيستضيف ورش عمل صور لأطفال الحي في الأسابيع المقبلة. انضمت علي رضا والفارسي إلى التقليد الدولي للمجتمع والفن التشاركي ولكن هذا هو الأول من نوعه في جدة. إن نهجهم الارتجالي والفطين والمتواضع يضعهم على طريق النجاح. هنّ ليس لديهم توقعات عن عدد الأطفال الذين سيشاركون في ورشهم فقد يكونوا اثنين وقد يكونوا عشرين. إن “الأصوات الداخلية” كان ليكون مشروع زمالة رائعة لـ”ابحث” لأنه تجربة تتضمن البحث والممارسة الفنية والابتكار الاجتماعي. أنا معجبة جداً بنهج علي رضا والفارسي المتعدد الجوانب وروحهم التنظيمية. بالنسبة لهم فإن المعرض المنبثق والعمل المجتمعي في هذا الموقع قد ينتهي بعد بضعة أسابيع، وقريباً قد يكون هناك فقط آثار على تواجدهم في هذا الشارع ولكن عملهم قد بدأ للتو.
أغادر جدة راغبةً أن أفهم الطبيعة والسكان بتعمق أكثر، فقبر الملك عبد الله الغير معلم قد ترك علامة لا يمكن محوها من بالي وعزز ما قد أتيت لمعرفته وهو أنه لدي الكثير لتعلمه من العالم الإسلامي.
21, 39 is an arts initiative organized by the Saudi Art Council in Jeddah. Their objective is to make "art and culture accessible to all, to instill it as a right, not a privilege, to be experienced and enjoyed as part of daily life, and equally important, to provide the tools through which it can be appreciated and understood." Their yearly programming consists of exhibitions and educational outreach into the schools (grades 4 - 12) in the form of workshops and field trips to art exhibitions and artist studios. Their yearly conference gathers artists, curators, critics, cultural leaders, and scholars to exchange ideas and learn more about the art scene in Saudi Arabia.
This year’s conference was overshadowed by the death of King Abdullah bin Abdulaziz Al Saud and the official three days of mourning. The public symposium and many of the festivities were cancelled in respect for the King’s passing. I had trouble sleeping the night of the King Abdullah's funeral and found myself surfing the web looking for articles and images pertaining to the his death. Images of the late King covered in simple cloth and carried by men in red and white traditional headscarves on a wooden stretcher to his grave captured my attention. The New York Times featured an image of men grieving around his unmarked grave covered in stones. I could not help but think of the new Martin Luther King memorial in Washington DC that gazes over the water towards the Lincoln Memorial that I had just visited the week before. I was deeply moved by the humility and anonymity in the Saudi King’s burial, but I also saw the value in watching visitors of every age and ethnicity read the quotes at the MLK site and getting their picture taken with the Reverend’s statue. What importance do memorials play in our act of remembering history? Do memorials play a tangible role in the actions we take as a nation and our own sense of patriotism? What affect do humble funerals of national leaders have on a country? The question of consecrating history continued to run through my week in Jeddah.
Fast Forward, curated by Bashar Al Shroogi examines the history of artistic development in Saudi Arabia from 1960 - Present. The show combines archival research - newspaper clippings, photographs, invitations to the first art openings, diplomas and transcripts from the first art school - and works of art. The show creates a historic narrative that has been lacking and it is powerful to see the threads of artistic initiatives begin to take a form that can be evaluated in terms effectiveness and repeated patterns of creation and dissolution. Dr. Mohammed Rusayes’ dissertation, 'The Significance of the Development and Emergence of Art and Crafts Museums in the Kingdom of Saudi Arabia' (1989), researches the history of artistic and cultural production in Saudi and creates a road map of actions and suggestions for the future. Some suggestions include:

1. Providing all supplemental publications as far as possible about Islamic art, Arabian contemporary art and the local traditional crafts.

2. Providing audio aids with simple and direct information about the museums’ objectives and functions, major collections, or pavilions and public support.

3. Providing convenient surroundings for the pleasure of children and family gatherings.

4. Creating educational correlations with public schools for daily visits of student groups.

5. Presenting monthly lectures about the various aspects of Islamic art, Arabian contemporary art and local traditional crafts, with open discussions and/or dialogues.

6. Presenting six annual art exhibits of Arabian artists with gallery talks and/or lectures with slides.

7. Permanent art studios for amateurs, and permanent workshops for different types of traditional crafts.

8. Offering a weekly social gathering with artists, craftsmen, historians, and other scholars.

Twenty six years later, these suggestions are remarkably relevant. In the exhibit, one is struck by the ambitious stuttering attempts by individuals that take hold for a certain amount of time and then dissolve or lose steam; “Cultural Weeks”, launched in 1973 and lasted for over twenty years, promoted international cultural exchange and introduced the world to Saudi arts and culture, the creation of the Jeddah Dome Art Center in 1978 that is now boarded up, and Malwan - the Jeddah Biennale launched by Saudi Arabia airlines in 1992 and stopped in 2003. The lack of continuous government support make the initiatives dependent upon individuals and this is a difficult model to sustain over time.
Saudi artists. Shadia and Raja Alem, who created “The Black Arch” for the Saudi Pavilion at the Venice Biennale in 2011, were present at the Fast Forward exhibition. The show’s timeline suddenly made them feel a part of Saudi history - a part of an artistic continuum that they were not aware of before. This is the power of the show - to see one's history and efforts in a historical context and to understand that one is not free falling through time, but instead operating in a continuum with fellow travellers populating the past and probable future.
While Fast Forward starts to create an official narrative, Aya Alireza and Raneem Farsi’s show, Inner Voices, captures the unofficial voices of graffiti art in Saudi Arabia.
"As a counteraction against the commercialization of street art, this non-profit show "Inner Voices" seeks to bring this characteristically public art back to the people. Set in the semi-outdoor space of an abandoned hangar in the historic district of Al-Balad, the show sees real examples of Saudi street art that can be found all over the country, converge in one location. In a democratic display that includes all forms of street expression; graffiti, stencil, wheat paste, stickers, performance and even the mysterious anonymous writings scattered across the walls of the Kingdom, Inner Voices gives a close up glimpse of the un-inhibited outpourings of a generation, which can only find expression on the streets."
The organizers have cleaned out an abandoned hangar in a South Asian and African neighborhood dominated by car mechanics. Kids play on the street and men gather outside of the car mechanic shops on plastic chairs to drink coffee and smoke cigarettes. Kids who used the abandoned space as their own hangout have helped to clean up the space and now take responsibility for its safety. The pop-up exhibit opens February 30th, 2015 to the public and will host photography workshops for the neighborhood children in the coming weeks. Alireza and Farsi have joined a long international tradition of community and participatory art, but this is the first of its kind in Jeddah. Their improvisational, nimble, and humble approach sets them up to succeed. They have no expectations about how many children will participate in their workshops - it may be two or it might be twenty. Inner Voices would have been a wonderful FIND Fellowship because it is an experiment that includes research, artistic practice, and social innovation. I am so impressed with Alireza and Farsi’s interdisciplinary approach and entrepreneurial spirits. For them, the pop up exhibit and community work in this location may be over in a few weeks. Soon there may be only traces of their presence on this street, but their work has just begun.
I leave Jeddah wanting to understand the landscape and its inhabitants in more depth. The unmarked grave of King Abdullah has left an indelible mark on my consciousness and reinforces what I have already come to know - that I have much to learn from the Muslim world.
مو أوجرودنك
Mo Ogrodnik
Find issue 5 sq
Sq
Sq
Sq