FIND
#AbuDhabi
#architecture
#Archive_image
#calligraphy
#coffee
#currency
#design
#Dubai
#Featured
#FIND_ADguide
#FIND_ADguideIntro
#FIND_ADTree
#FIND_Alaa
#FIND_Alia
#FIND_AlMandi
#FIND_AlMutairi
#FIND_AncientArabia
#FIND_ArtistPortrait
#FIND_Artists
#FIND_Bianca
#FIND_BusStation
#FIND_correspondence
#FIND_Dual
#FIND_DubaiTopos
#FIND_Fadi
#FIND_Felix
#FIND_Gate
#FIND_Hala
#FIND_Hasan
#FIND_Imrana
#FIND_Maha
#FIND_Maitha
#FIND_Manal
#FIND_May
#FIND_Maya
#FIND_Mo
#FIND_Mobius
#FIND_MovingAD
#FIND_Munira
#FIND_Nasser
#FIND_Noor
#FIND_Pascal
#FIND_Rajaa
#FIND_RAKportrait
#FIND_Ramadan
#FIND_Reem
#FIND_Reversible
#FIND_Robert
#FIND_Roberto
#FIND_Rubicon
#FIND_Ruth
#FIND_Rym
#FIND_SalehPortrait
#FIND_Salem
#FIND_Samer
#FIND_Saudi
#FIND_Scholars
#FIND_Shakhbut
#FIND_Sherri
#FIND_Solertium
#FIND_SoundSteps
#FIND_stamps
#FIND_Suheyla
#FIND_UAE
#FIND_UAEchefs
#FIND_UAEobjects
#FIND_via_GCI
#FIND_via_Instagram
#FIND_via_Medium
#FIND_VoiceReclaimed
#FIND_workshops
#FIND_Yasser
#Home
#Issue_1
#Issue_2
#Issue_3
#Issue_4
#Issue_5
#Khaleej
#maps
#mountains
#NotesFromTheField
#portraits_people
#portraits_place
#RAK
#revart14
#Sharjah
#transportation
#UAE
#UAE_Art
#UAE_Film
#UAE_History
#
#
#
#
#
#1_الإصدار رقم
#2_الإصدار_رقم
#3_الإصدار_رقم
#4_الإصدار_رقم
#5_الإصدار رقم
#ابحث_آلاء
#ابحث_الأدوات_الإماراتية
#ابحث_الإمارات
#ابحث_الجزيرة_العربية_القديمة
#ابحث_السعودية
#ابحث_الفنانين
#ابحث_المطيري
#ابحث_المندي
#ابحث_باحثين
#ابحث_باسكال
#ابحث_بوابة
#ابحث_ بيانكا
#ابحث_تحريك_أبوظبي
#ابحث_حسن
#ابحث_خطى_الصوت
#ابحث_دبي_توبوس
#ابحث_دليل_أبوظبي
#ابحث_دليل_أبوظبي_مقدمة
#ابحث_رجاء
#ابحث_رمضان
#ابحث_روبرت
#ابحث_روبرتو
#ابحث_روبيكون
#ابحث_روث
#ابحث_ريم
#ابحث_ريم
#ابحث_سالم
#ابحث_سامر
# ابحث_سهيلة
#ابحث_سوليرتيوم
#ابحث_شجرة_أبوظبي
#ابحث_شخبوط
#ابحث_شيري
#ابحث_صوتي
#ابحث_صورة_الفنان
#ابحث_صورة_رأس_الخيمة
#ابحث_صورة_صالح
#ابحثـطهاةـالامارات
#ابحث_طوابع
#ابحث_عالية
#ابحث_عمرانا
#ابحث_فادي
#ابحث_فيلكس
#ابحث_مايا
#ابحث_محطة_الحافلات
#ابحث_مراسلة
#ابحث_مزدوج
#ابحث_منال
#ابحث_منيرة
#ابحث_مها
#ابحث_مو
#ابحث_موبيوس
#ابحث_مي
#ابحث_ميثاء
#ابحث_ناصر
#ابحث_نور
#ابحث_هلا
#ابحث_ورش_العمل
#ابحث_ياسر
#أبوظبي
#أرشيف_الصور
#الإمارات
# الإمارات_فيلم
#الخط
#الخليج
#الشارقة
#الصفحة الرئيسية
#العملة
#القهوة
#المميز
#تاريخ_الإمارات
#تصميم
#جبال
#خرائط
#دبي
#رأس_الخيمة
#صور_المكان
#صور_الناس
#فن_الإمارات
#ملاحظات_من_الميدان
#هندسة_معمارية
#وسائل_النقل
contributors
events
fellowships
notebook
stories
Forming Intersections and Dialogues
Hamburger red
7. برج الحديقة
7. Garden Tower
عرض
SHOW:
Adg gardentower1copy web

7. برج الحديقة 1984

مهندس معماري غير معروف
المركزية، شارع خليفة
خطوط سيرالحافلات 063، 040، 054، 005
يبدو برج الحديقة للناظر إليه عادياً ومملاً، ولكنه يعتبر من المباني الأكثر تحدياً في هذه المدينة. وكونه يتسم بتعدد استخداماته، فإن ذلك البناء الأشم يميل إلى توظيف عنصر الفعالية أكثر من اعتماده على المظهر الخارجي، مما يجسد مفهوم الوحدة السكنية، الناجمة عن أعمال لو كوربوزييه، تلك الفكرة التي انبثقت عنها رؤية ناطحات السحاب الحديثة. وحسب تصور لو كوربوزييه، فإنه استوجب على الوحدة السكنية أن تصبح "مدن الحدائق الرأسية" [ 1 ] والوظيفية، وأن تلبي كافة احتياجات سكانها. ويتألف برج الحديقة من مسجد، وسوبر ماركت، وصالة ألعاب رياضية، ومكاتب مختلفة، وحديقة أرضية، وسقف أخضر، والتي تعد بأسْرها بمثابة أماكن عامة للتجمع.
ولقد تم بناء برج الحديقة عن طريق رفع الطابق الأرضي، لإفساح المجال أمام تواجد حديقة طبيعية، الأمر الذي من شأنه أن يزيد من نسبة المساحة الخضراء، وسط ناطحات السحاب ذات الكثافة السكانية العالية. وقد شُيّد هذا البناء بإستخدام الخرسان المسلح، متربعاً على قاعدة تم صبّها في المكان، والتي هي أضيق قليلاً من المبنى نفسه. وبهذه الطريقة، فإن القاعدة تفصل المساحات السكنية عن الأماكن العامة بصرياً وفعلياً، وتوفر للسكان مزيداً من الخصوصية. إن فكرة تحويل الحمولة من على الجدران الخارجية إلى الأعمدة الرافعة، يعطي هذا المبنى حرية أكثر في ترتيب النوافذ، وتخطيط التصميم الأرضي. بموجب ذلك، صارت النوافذ الأفقية لا توفر الضوء لفترات أطول من الوقت فحسب، ولكنها أيضا توفره بشكل متساوٍ في الغرفة بأسْرها من ذاك الجدار إلى الآخر. وبشكل عام، فقد تم بناء هذا المبنى ككتلة مُدمجة كبيرة، ومعها ثلاثة أزواج من الأعمدة الرأسية في الجهتين الأمامية والخلفية، واثنان على جانبيه، واللذان يقسمانه إلى ثلاثة أجنحة منفصلة عن بعضها البعض.

7. Garden Tower 1984

Architect Unknown
Al-Markaziyah, Khalifa Street
Bus Routes 063, 040, 054, 005
Seemingly plain and uninteresting, the Garden Tower counts among the most challenging buildings the town has to offer. Preferring functionalism over appearance, this mixed-use high-rise building is an embodiment of Le Corbusier’s idea for L’Unité d’Habitation: the notion (which started the vision for modern skyscrapers) that residential units must be functional "vertical garden cities" [1] and cater to all the needs of their residents. This building is comprised of a mosque, a supermarket, a gym, various offices, and a ground garden, together with a green roof, all of which serve as public gathering places.
The Garden Tower was built by elevating the ground floor to make room for a natural garden. This maximizes green space amidst surrounding high-density skyscrapers. Built of reinforced concrete, this building sits on a cast-in-place base that is slightly narrower than the building itself. In this way, the base not only visually, but also physically divides the residential space from the public areas, and provides the residents with more privacy. Shifting the load from the outer walls to the carrying pillars gives this building more freedom for window arrangement and ground design planning. Not only do the horizontal windows provide light for longer periods of time, but they also equally light up the room from wall to wall. Overall, the building is made as a large compact mass with three pairs of vertical pillars on its front and back, and two on its sides, that divide it into three separate wings.
Adg gardentower2copy web
وتعمل الواجهة الأمامية وفقاً لمبدأ التماثل الديناميكي، وهي مصنوعة من شرائط عمودية، والتي تقطعها، في بعض الأحيان، أسوار خشبية اصطناعية تحمي الشرفات، مخلفةً بذلك طريقة طريفة من الفراغ والبروز. ومما يعتبر أكثر تشويقاً، هو ما يجري بين زوج من الركائز، حيث يتراجع البروز الغائر نسبياً عن بقية المبنى، والذي من شأنه أن يهيئ للرائى صورة لثلاثة مبان منفصلة اقتربت من بعضها البعض بمحض الصدفة. وفي هذا المكان ترقد السلالم، والتي تستقبل ما يكفي من نور الشمس، عبر نوافذ أفقية، ولكنها لا تزال محمية من خلال الشكل البيضاوي للركائز. وتخلق الواجهة ديناميكية معينة بفضل اللعب المستمر على البروز. فألوانها الرئيسية هي الأسود والأبيض، والتي تعطي الهيكل كله زخماً بصرياً.
ويتناقض الوجه الجانبي لبرج الحديقة مع الواجهة الأمامية، حيث تم محاذاة كل العناصر الأفقية بعضها بالبعض بشكل تام. وهنا، تم صب المسافة بين الأعمدة ونهاية المبنى بشكل مختلف. فعندما ينظر المرء من أعلى المبنى إلى أسفله، فسيرى أطراف الشرفات تتسع على كلا الجانبين، مما يجعل المبنى يبدو وكأنه سفينة. إن برج الحديقة تماما مثل أبراج لو كوربوزييه في الحديقة فهو بكل معنى الكلمة "آلة للعيش فيها".
The front façade works according to the principle of dynamic symmetry. It is made of vertical strips occasionally broken off with artificial wooden fences that protect balconies and create a game of void and relief. Even more interesting is what is going on in between a pair of pillars: a counter-relief is slightly dented from the rest of the building and appears as if these were three individual buildings brought close together perchance. This is where the staircases reside. They get just enough sun because of the horizontal windows, but are still sheltered by the oval shape of the surrounding pillars. The façade creates dynamism thanks to a constant play on relief. Its main colors are black and white, which gives the whole structure a visual boost.
The side of the Garden Tower contrasts with the front, where every horizontal element is perfectly aligned with one another. Here the space between the pillars and the end of the building has been molded differently: as one looks from the top to the bottom of the building, the balconies’ extremities grow wider on both sides, and make the building look like a ship. The Garden Tower, just like Le Corbusier’s towers in the park, is a machine for living in.
Adgmap gardentower
ملاحظة
1 . لو كوربوزييه، نحو عمارة جديدة، ص . 59 .
Note
1. Le Corbusier, Towards a New Architecture, Courier Dover Publications, 1931, p. 59.
النص من ياسمينا إزاكوفيتش
الصور بإذن من ياسمينا إزاكوفيتش
الترجمة:
ناصر إسليم
باسكال مينوريه
داليا المصري وإسماعيل الرفاعي (ميادين للفنون)
Text by Jasmina Isakovic
Photographs courtesy of Jasmina Isakovic
Translation:
Nasser Isleem
Pascal Menoret
Dalia al-Masri and Ismail al-Rifai (Mayadin Art)
Find issue 3 sq
Adg preface 013 web square
Adg intro 009 web square
Adg culturalfoundation elsheshtawy2 web square
Adg fishmarket web square
Adg centralmarketpicture1 web square
Adg alotaiba 01 web square
Adg hamdan square
Volcanofountain web square
Adg sheratonbw web square
Adg bwshabiyatgeneral web square
Adg alomirabuildingpicture1 web square
Adg admbw web square
Adg obeid conntect4 web square
Adg alibrahimi1 web square
Adg almullah all web square
Adg snowhitebuilding web square
Adg hamedcenter web square
Adg buty02 web square
Adg adveg web square
Adg khalifaal swaidi1 web square
Adg grand mosque outside1 web square
Adg qasralhusn web square
Adg familyparkmosque1 web square
Adg adnoc web square
Adg intercontinentalhotel1 web square
Adg busterminal 01 web square
Adg taxstand web square
Adg nationaltheater web square
Adg bwcourthousegeneral 01 web square
Adg zayedsports web square
Adg almaqtadual 01 web square
Adguideclasscombined square